Frankenstein nel sieglu XXI
Los Monstruos de la Máquina propón una mirada contemporánea al Frankenstein de Mary Shelley, convidándonos a repensar l’alvertencia de la novelista sobre los efectos involuntarios y dramáticos que les tecnoloxíes y la imaxinación de los científicos exercen sobre’l mundu, y a facer lo propio cola imaxinación humana y les artes. Dende la so escritura en 1816, va yá doscientos años, y la publicación anónima posterior en 1818 en Londres, la novela clásica de ciencia ficción y terror góticu de Shelley inspiró a millones de persones, ufiertándonos anguaño un lente al traviés del qu’observar les práctiques artístiques y científiques actuales y cómo éstes conformen la rellación de la sociedá cola tecnoloxía.
El Dr. Frankenstein representa’l papel del científicu prometeicu, un xeniu creativu y tamién dalgo narcisista enguedeyáu nos sos propios deseos y qu’esplota al próximu animáu por una pulsión irresponsable y abusiva por controlar la naturaleza. Pero, ¿quién ye l’auténticu monstruu? ¿El Dr. Frankenstein o’l probe y desgraciáu mutante al que-y dio la vida? ¿Y quién somos nós? ¿Frankenstein, el mutante tan sufríu o los dos al empar? Esti interrogante que la esposición propón alude al papel desenvueltu poles nuestres artes y les nuestres tradiciones científiques, encarando eses problemátiques como parte de la nuestra cotidianeidá, estudiando’l so desenvolvimientu dientro del Antropocenu y el cambéu climáticu, de les polítiques de xéneru, la ética, la gobernanza, el control, el poshumanismu, el treshumanismu, el hacking, el biohacking, el colonialismu, el neolliberalismu, la biopolítica y l’aceleracionismu.
Los visitantes de la muestra alcuéntrense con obres tales como una máquina de poesía qu’usa’l xenoma humanu pa crear un montaxe de videu autoeditáu qu’abarca los 13 años que costó descifrar la secuencia del ADN humanu: una obra conmemorativa y una visualización algorítmica al serviciu d’un finxu histórico-científicu. Con avatares impresos en 3d representando cuerpos retorcíos pol dolor que se rellacionen con unos mundos virtuales ensin xeografía; el resultáu ye una resquiebra / mancadura per toles partes y per nenguna. Los visitantes participen tamién nuna instalación accionada por software, un esperimentu performativu de neurociencia social col que descubrir los sesgos sicolóxicos que compartimos. Una instalación surrealista preséntanos una fusión distópica de «realidá» nel desiertu australianu remotu y rellatos tradicionales de pantames y cuentos oníricos, entemecíos con ciencia ficción. Un bot customizáu redibuxa’l mapa del Desiertu del Sáhara nuna performance guionizada algorítmicamente que percuerre’l paisaxe de datos de Google Maps y rellena un blog en Tumblr y los sos centros de datos. Los artistes recueyen la nuestra biomateria y les cantidaes inconcebibles de datos que xeneramos na nuestra vida cotidiana como materiales dotaos d’una intelixencia recombinante intrínseca y capaz a xenerar (ensin el concursu de la voluntá humana) les narratives del destín humanu, y más. ¿Siguimos habitando los nuestros cuerpos, o compartimos los nuestros materiales corpóreos pa qu’otros los cuantifiquen, reconfiguren y construyan, saquen datos y xestionen dende la distancia?
En Body Drift: Butler, Hayles, Haraway, Arthur Kroker afirma que «dexemos d’habitar un cuerpu en cualquier tipu de sentíu real del términu pa pasar a ocupar múltiples cuerpos: cuerpos imaxinarios, sexualizaos, disciplinaos, xenerizaos, trabayantes y aumentaos tecnolóxicamente». [1]
Los artistes y los científicos trabayen colos mesmos instrumentos, marcos y arquetipos. Surden hibridaciones y nun ye raro ver cómo se valten les fronteres ente la fantasía imaxinativa y la realidá oxetiva. Tenemos que pensar, por exemplu, nes invasiones d’aguamales cerca de reactores nucleares en Xapón, Israel, Suecia, o na planta escocesa de Torness. El mundu natural ta escribiendo la so propia ciencia ficción nuna realidá nueva, con imáxenes bien gráfiques y resultaos raros. Agora mesmo, esi suañu clásicu tecnoutópicu de computadores que nos diben lliberar a toos y brindanos ferramientes coles que sostener la democratización planetaria, paeznos lloñe y hasta ciertu puntu estéril. Desque se supo del control masivu exercíu pola NSA y Prism sobre los usuarios d’Internet, fomos testigos a diariu de propuestes nueves de vixilancia y manipulación. Asomámonos a un desbentíu y nun nos queda más opción que tiranos a esa mar de distopíes disfuncionales y contemplar, directamente, aquello no que nos convertimos y vamos ser: los Monstruos de la Máquina.
Llaboratoriu abiertu ente arte, ciencia, tecnoloxía y sociedá
Nel marcu de la esposición, LLABoral desenvuelve una llinia d’actividaes práctiques que non solo averen al públicu a los temes presentaos na propuesta espositiva, sinón qu’incidan na idea del Centru d’Arte como llaboratoriu abiertu qu’establez un diálogu ente arte, ciencia, tecnoloxía y sociedá. L’oxetivu ye crear un espaciu onde la producción artística y la investigación científica confluyan, dotando al públicu de les claves y les ferramientes precises pa la reflexón, la esperimentación y l’usu críticu y creativu de la tecnoloxía.