Cuando las mariposas del alma baten sus alas

11 avientu 2020 – 24 abril 2021

Arte, neurociencia y intelixencia artificial

¿Cuál ye’l potencial de les obres d’arte qu’usen neurotecnoloxía, robótica o intelixencia artificial? ¿Qué pue apurrir l’arte a la comprensión del cerebru y de la mente? ¿En qué ayuda a la percepción, al pensamientu, a les emociones o a les intelixencies múltiples humanes y artificiales?

Esta esposición trata d’averanos dende l’arte a dalgunes de les espectatives y interrogantes que propón la neurociencia y la intelixencia artificial. Dambos campos protagonicen anguaño dos de los ámbitos d’investigación que más rescamplen a nivel mundial.

Protagonistes d’esta esposición son les neurones, o dicho de forma poética, les caparines del alma. Trátase d’un términu acuñáu por Santiago Ramón y Cajal, al referise a elles como unes de les célules más delicaes de la naturaleza. Yá entós se preguntaba, si’l so bater d’ales va esclarecer dalgún día’l secretu de la vida mental.[1]

Yá pasó cuasi un sieglu d’aquelles palabres de Cajal. Güei, la revelación d’esti misteriu convirtióse nún de los mayores retos de la comunidá científica internacional. Mentes unos se dediquen a descifrar el mapa neuronal del cerebru dende distintos ámbitos de la neurociencia, otros desenvuelven tipos nuevos de redes neuronales artificiales dende les matemátiques y la computación.

Precisamente, na confluencia de los avances científicos centraos na cartografía del nuestru hardware –llamáu cerebru- y de la intelixencia artificial rellacionada col software cognitivu –denomináu mente- , céntrase la propuesta espositiva actual «Cuando las mariposas del alma baten sus alas».

Inspirada nes observaciones de Ramón y Cajal, esta esposición axunta arte, ciencia y tecnoloxía p’averar a un públicu bien amplio a rellatos, imaxinarios y interrogantes, rellacionaos colos conocimientos actuales del cerebru y de la mente.

Al traviés de vídeos, semeyes, instalaciones interactives y acciones participatives, diecisiete propuestes de catorce artistes y colectivos d’ámbitu nacional y internacional avérennos a la caxa negra del encéfalu pa esplorar la magnitú y potencialidá de los paisaxes neuronales, les sos conexones sináptiques cambiantes y impactu en rellación a nós mesmos y al nuestru entornu. Esplorando, al empar, l’ámbitu de los algoritmos de la intelixencia artificial, dalgunes obres dexen esperimentar procesos y conocimientos variaos rellacionaos cola percepción, la intelixencia, l’aprendimientu o la memoria.

Munches de les instalaciones espuestes son frutu de la collaboración ente artistes, inxenieros y científicos de dellos ámbitos. Nelles, los artistes usen tecnoloxíes, datos y aplicaciones informátiques y neurotecnolóxiques pa visibilizar qué asocede cuando les caparines del alma baten les ales. Les sos obres revelen procesos vinculaos a la emoción, al pensamientu o a la comunicación. Pa eso, les y los artistes tamién trabayen con ferramientes robótiques y algoritmos d’intelixencia artificial, cuestionando l’impactu del so usu na nuestra manera de concebir, percibir y rellacionanos col mundu que nos arrodia.

La esposición cuntó col asesoramientu científicu y la collaboración interdisciplinar del Centru d’Intelixencia Artificial AIC y del Institutu de Neurociencia INEUROPA de la Universidá d’Uviéu. La so producción foi posible gracies al cofinanciamientu del programa Europa Creativa de la Unión Europea al traviés de dos proyectos de cooperación tresnacional de gran escala como son l’ARTificial Intelligence Lab. AILAB (https://ars.electronica.art/ailab/en/) y Studiotopia, when Art meets Science (https://www.studiotopia.eu/) de los que LLABoral Centru d’Arte y Creación Industrial forma parte.